Jak vyhodnocovat reklamní kampaně na internetu?

29. 1. 2014

Spustili jste reklamní kampaň na Seznamu nebo Googlu? Super. Ale víte, zda a jak budete měřit její účinnost?

Jednou z proklamovaných výhod online reklamy je její snadná měřitelnost. U každé online kampaně můžete opravdu jednoduše měřit výsledky a porovnávat vynaložené náklady s tržbami a marží. Vyhodnocení je pak otázkou pár minut.

Nastavte správně cíle

U každé reklamní kampaně je třeba nejdříve nastavit cíle. U e-shopu je cílem objednávka, případně registrace k newsletteru. U ostatních webů může být cílem odeslání dotazu, stažení ceníku, nebo návštěva stránky Kontakty. U mobilních kampaní třeba zavolání na kontaktní telefonní číslo.

Měřte konverze a jejich hodnoty

U objednávek nestačí měřit jejich počet, ale především skutečnou hodnotu. Google i Seznam umožňují přímo v reklamních systémech AdWords a Sklik zobrazovat skutečnou hodnotu konverze. Tu musí nastavit do měřícího kódu váš webmaster.

Ve statistikách pak uvidíte náklady na prokliky a skutečné hodnoty konverzí.

Jak měřit hodnotu konverze u ostatních webů?

Nastavte si hodnotu konverze podle dosavadních statistik. Víte třeba, že z deseti poptávek jsou tři obchody s nějakým průměrným ziskem. Ten vynásobte třemi a vydělte deseti (počet poptávek). Získáte hodnotu konverze, kterou můžete zadat do reklamního systému.

Nikdy nezapomeňte měření konverzí u kampaní nastavit, ať už znáte, nebo neznáte její hodnotu!

Do nákladů i tržeb započítejte vše

Do nákladů na online reklamní kampaň nepočítejte jen náklady na prokliky v reklamním systému, ale i platbu správci kampaně, programátorské práce na úpravu měřících kódu, tvorbu grafických bannerů, analytické služby a další poplatky spojené s reklamní kampaní.

Nezapomeňte také, že reklamní kampaň nepřináší pouze přímé tržby, ale i tzv. asistované konverze. Jedná se o objednávky za přispění více zdrojů návštěv. Typickým příkladem je návštěvník, který přijde přes placený inzerát, rozmýšlí si nákup a stránku si uloží, nebo zapamatuje adresu. Nakoupit pak přijde až další den již zadáním přesné adresy do prohlížeče.

Tuto statistiku najdete ve statistickém softwaru Google Analytics, který je zdarma.

Online reklamní kampaň je investice, tak s ní takto vždy pracujte!