Které katalogy firem jsou užitečné?

29. 4. 2014

Každý majitel firmy s webovými stránkami je masírován nabídkami zápisu do internetových katalogů? Které se vyplatí?

Jednoznačná odpověď neexistuje, ale ukažme si praktický příklad na webu wwww.drevotes.cz. Společnost DŘEVOTES MS má vlastní webové stránky a aktuálně placený zápis v katalogu Živéfirmy.cz. Dále je zařazena do desítek dalších katalogů www stránek zdarma včetně největšího firemního katalogu Firmy.cz.

Firmy.cz se obvykle vyplatí

Zápis na Firmy.cz se vyplatí vzhledem k obrovské síle v počtu uživatelů, kteří používají vyhledávač Seznam.cz. S ním jsou Firmy.cz úzce spojeny a výsledky z katalogu se zobrazují i mezi neplacenými výsledky hledání.

Od dubna přešel katalog Seznamu na nový způsob fungování, kdy jsou firmy v kategoriích řazeny podle aukčního systému jako v PPC systémech.

Dřevotes nemá na Firmy.cz placený zápis, přesto z něj přišlo na stránky za rok 170 návštěv a 2 poptávky.

Výhodnost dalších katalogů je sporná

Placený zápis na Živéfirmy.cz je i přes výmluvnost obchodní zástupkyně neužitečný. Za cca 3 500 Kč na rok získala firma 23 návštěv webových stránek a ani jednu poptávku. Získala tak jen zpětný odkaz z tematicky zařazené kategorie.

Dvě návštěvy za rok přivedl neplacený zápis na druhém největším katalogu Najisto.cz. Naštěstí se jedná o neplacený zápis.

Zaměřte se na oborové katalogy

Naopak výhodné mohou být zápisy v oborových katalozích. Pro Dřevotes se jedná o specializované stránky drevoastavby.cz (časopis), který obsahuje i adresář firem. Tento zápis přivedl 76 návštěv za rok.

Dalším oborovým katalogem je web drevostavitel.cz, který přivedl za rok 42 návštěv a především 2 poptávky.

Pro každý obor samozřejmě existují jiné katalogy a pro jednotlivý web mohou být přínosné i obecné katalogy firmy. Vždy však sledujte návratnost placených zápisů.

Jak sledovat návratnost investice do placeného zápisu?

Pokud provozujete e-shop, je sledování jednoduché. Stačí mít nastavené měření e-commerce (transakcí a tržeb v e-shopu). Jak sledovat návratnost u firemních stránek.

  • v měřící aplikaci (např. Google Analytics) si nastavte cíle - může to být odeslání poptávky přes formulář, nebo navštívení stránky kontakty
  • sledujte návštěvnost z katalogů mezi zdroji návštěv
  • pokud přichází z katalogu přímé poptávky (na e-mail, telefonicky), snažte si je zapisovat
  • třeba po 6 měsících zápis vyhodnoťte - počet návštěv, odeslaných poptávek
  • ideální je, pokud si stanovíte hodnotu poptávky - např. víte, že zakázka se realizuje z každé páté poptávky a znamená pro vás průměrný zisk 20 000 Kč. Pak je hodnota jedné poptávky 4 000 Kč
  • nezapomeňte, že placený zápis v katalogu má pozitivní vliv i na neplacené výsledky hledání díky zpětnému odkazu

Ovšem pokud z placeného zápisu přijde minimum návštěv a žádná poptávka, tak zápis neprodlužujte. Naopak u ziskových zápisů zjistěte další, lepší formy propagace. Stávajícímu zákazníkovi katalogy obvykle nabídnou lepší produkt se slevou. Nebojte se smlouvat a využít ziskový zdroj návštěv naplno.

A neustále přínos měřte.