Jak si vedou malé a střední firmy na internetu?

12. 6. 2014

Případová studie od Googlu prozradila, že na internetu je více jak 80 procent firem, ale aktivně jej používá pouze čtvrtina. Jak?

Průzkum proběhl v červnu 2014 a podílela se na něm česká pobočka Googlu, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a realizátor MillwardBrown.

Hlavními poznatky výzkumu jsou poznání důležitosti internetu u většiny firem, ale nedostatečné využití online propagace a komunikace s potenciálními a současnými zákazníky. Rovněž využívání znalostí odborníků na online propagaci zatím není příliš rozšířené.

Malé a střední podniky - v Česku jich je více jak milión

A jsou hnacím motorem ekonomiky. V přepočtu na 1 000 obyvatel jich je v ČR 88. Pro srovnání v sousedním Slovensku je to 72, v Polsku 40, stejně tak i v Nizozemí a třeba ve Velké Británii pouze 25.

Navíc je v těchto firmách zaměstnáno na 1,8 miliónu obyvatel ČR.

Češi jsou stále více na internetu a firmy si to uvědomují

Internet pravidelně používá více jak 70 procent Čechů starších 10 let. Zvyšuje se podíl využití chytrých telefonů, který je v sousedním Německu již na 40 procentech a Češi západní sousedy dohání. I na uživatelech mobilního internetu by měly firmy myslet a připravit jim mobilní verzi webu.

Chytrý telefon má ovšem v ČR pouze 42 procent obyvatel, což je méně než na Slovensku.

A jak na tento trend reagují firmy?

Podle průzkumu má 81 procent z oslovených firem vlastní webovou prezentaci a 78 procent využívá některou z forem propagace.

Aktivitu na internetu měří ale pouze 26 procent firem

Svou webovou stránku ale měří pouze čtvrtina z oslovených podniků. Zbytek (55 procent) návštěvnost a úspěšnost webu neměří a 19 procent internetové stránky nemá.

Roste neplacená propagace na internetu

Proti roku 2012 téměř dvojnásobně (z 27 na 50 procent) vzrost podíl firem, které využívají neplacenou propagaci na internetu (sociální sítě, firemní blogy). Zvýšil se také počet firem, které využívají e-mailing a roste i offline propagace.

Kupodivu stagnuje placená propagace na internetu (PPC reklama, placené články a zápisy v katalozích). Tuto formu propagace využívá i po dvou letech pouze třetina z oslovených firem.

Firmy svou online propagaci neměří

Zakopaný pes je možná v neměření online aktivit. Pouze 39 procent z firem, které využívají placenou propagaci na internetu, tuto svou reklamu meří. Přitom měření online reklamy je jednoduché.

A pokud již měří, tak většinou měří pouze návštěvnost a ne obchodní dopad. Konverzní poměr měří pouze 23 procent inzerentů.

Pár rad pro online propagaci

  • buďte vidět ve vyhledávání díky firemnímu profilu na mapách Googlu a tento profil udržujte aktuální
  • měřte a vyhodnocujte online aktivity
  • sledujte nejen počty návštěvníků, ale hlavně jejich aktivitu
  • vyhodnocujte návratnost investice

Stáhněte si celou studii z webu Googlu.