Možnosti propagace na internetu

21. 8. 2014

Máte malou, nebo středně velkou firmu? Pak se jistě chcete co nejvíce přiblížit ke svým zákazníkům. Na internetu jich najdete tisíce. Jak na to?

Možností propagace na internetu jsou desítky. Které jsou nejčastější?

1. Vlastní webové stránky

Základem je moderní a uživatelsky přívětivá internetová stránka. Potenciální zákazník by na ní měl najít vše důležité o vaší firmě, službách a produktech. Služby pouze nepopisujte, zaměřte se na to, jakou potřebu klientovi vyřeší.
Na webových stránkách nezapomeňte na kontakty, napište něco o firmě, zaměstnancích, pochlubte se referencemi.

2. Optimalizace pro vyhledávače

Lidé používají především Google a Seznam. Oba vyhledávače dělí výsledky na placené (PPC reklama - viz níže) a neplacené. Ty neplacené jsou výsledkem právě optimalizace pro vyhledávače, známé také jako SEO. Pro co nejvyšší návštěvnost z neplacených výsledků hledání je důležité mít zajímavý a pro uživatele potřebný obsah. Nezůstaňte pouze u popisu produktů, ale poraďte návštěvníkům stránek, jak si produkt vybrat, jak jej používat. 
Pro SEO jsou důležité zpětné odkazy z jiných webových stránek. Cílem je získat co nejvyšší návštěvnost na klíčová slova z vyhledávačů, která mají vztah k vašemo podnikání a přivedou zákazníky.

3. Reklama ve vyhledávačích

Dalším zdrojem návštěv a zákazníků je reklama ve vyhledávačích, respektive v jejich reklamních systémech. V tuzemsku je nejpoužívanější Sklik od Seznamu a AdWords od Googlu. Stranou zůstává eTarget, který využijete např. pro reklamu u článků na iDnes.cz, na jízdních řádech IDOS apod.

Sklik a AdWords fungují na principu platby za klik. Tedy platíte pouze, když někdo na váš inzerát klikne a přejde na vaše webové stránky. Kromě vyhledávání nabízí reklamní systémy umístění inzerátu včetně grafických bannerů do své reklamní sítě. To jsou webové stránky, na který je část prostoru určena inzerátů z reklamních sítí. Sklik využívá velmi navštěvovaný prostor na portálech Novinky.cz, Super.cz a dalších. I zde se platí za klik. Google zase nabízí reklamu na video portálu Youtube.com.

Pomocí zmíněných reklamních systémů můžete oslovit dodatečně návštěvníky vašich stránek. Tomuto způsobu reklamy se říká remarketing (nebo retargeting) a je účinným způsobem oslovení dosud nerozhodnutých zákazníků.

4. Sociální sítě

Další možností, jak propagovat firmu na internetu, jsou sociální sítě. V ČR je nejrozšířenější Facebook, který umožňuje vytvoření vlastní stránky, pomocí níž můžete svou firmu, nebo produkt propagovat. Na Facebook lidé nechodí primárně nakupovat, ale spíš se bavit. I vaše přítomnost na Facebooku by tedy měla být co nejméně formální. Základem úspěšné Facebook stránky je rychlá a profesionální komunikace, dobře si tedy rozmyslete, zda budete schopni odpovídat na dotazy na vaší Facebook stránce.

Kromě stránky nabízí Facebook i PPC reklamu, která je zobrazovaná přímo na Facebook. Výhodou je možnost cílení podle věku, místa bydliště, zájmů.

5. Srovnávače zboží

Provozujete e-shop? Pak byste měli být vidět i na srovnávačích zboží. Nejrozšířenější jsou Heureka, Zbozi.cz a také Google Nákupy. Na Heuréce a Zboží má každý e-shop svůj profil a posílá do těchto srovnávačů seznam svých produktů. Zvlášť na Heuréce jsou důležité reference a hodnocení zákazníků, podle kterých se ostatní rozhodují. Na obou srovnávačích je možné propagovat své produkty, platí se zde za klik.

Další možnosti propagace skýtají ostatní webové stránky. Můžete třeba vyhledat autora stránek, který píše o problematice vaší kategorie produktů a požádat jej o recenzi. Dále se můžete prezentovat na lokálních webových stránkách formou placeného zápisu, nebo článku.